کمبود آهن بعد از جراحی چاقی و راه های مقابله با آن

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد کمبود آهن بعد از جراحی چاقی و راه های مقابله با آن، همچنین درباره کمبود آهن بعد از جراحی بای پس معده و راه های مقابله با آن صحبت میکند.

دکتر شهاب شهابی

شیوع روز افزون چاقی، افزایش علاقه به جراحی چاقی را بیشتر نشان می دهد. در مقایسه با گزینه‌های درمانی ، جراحی چاقی منجر به بهبود بیشتر و پایدار در کاهش وزن، کاهش عوارض مرتبط با چاقی، مرگ‌ ومیر ناشی از چاقی را کاهش می دهد. خطر کمبودهای تغذیه ای یا خطر ابتلا به کمبود آهن از جمله مواردی است که بعد از جراحی چاقی رخ می دهد. بعد از عمل، شیوع کمبود آهن بین 18 تا 53 درصد بعد از بای پس معده Roux-en-Y و بین 1 تا 54 درصد بعد از اسلیو گاسترکتومی متغیر است. بنابراین، استراتژی‌های پیشگیرانه و گزینه‌های درمانی مؤثر برای کمبود آهن برای مدیریت وضعیت آهن بیماران پس از جراحی چاقی بسیار مهم است. با این بررسی، ما در مورد خطرات و عوامل موثر در ایجاد کمبود آهن پس از جراحی چاقی صحبت می کنیم. همچنین توصیه‌های تغذیه‌ای فعلی در زمینه تحقیقات چاقی صحبت می‌کنیم.

ارتباط بین جراحی چاقی و کمبود آهن

کمبود آهن یک پیامد شایع جراحی چاقی است و اغلب منجر به کم خونی می شود. مطالعه ما بروز کمبود آهن، کم‌خونی فقر آهن (IDA) و مصرف آهن IV پس از جراحی چاقی را گزارش می دهد. طبق مطالعات گذشته بر روی همه بیماران بزرگسالی که از ژانویه تا دسامبر 2012 در مرکز جراحی چاقی صورت گرفته تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند و حداقل به مدت 6 ماه تحت نظر بودند، انجام دادیم. کمبود آهن، IDA و استفاده از آهن وریدی در بیماران بعد از جراحی چاقی گزارش شد. بروز تجمعی کمبود آهن و IDA با پیگیری طولانی‌تر افزایش یافت. افزایش قابل‌توجهی در مصرف آهن IV با شروع 3 سال پس از جراحی مشاهده شد.

ارتباط بین جراحی چاقی و کمبود آهن

ارتباط بین جراحی چاقی و کمبود آهن

کمبود آهن بعد از جراحی بای پس معده

کمبود آهن و کم خونی بعد از بای پس معده بیشتر از اسلیو معده می باشد. این امر به ویژه در زنان بیشتر است. در واقع، کمبود آهن می تواند در بیش از نیمی از زنانی که پس از انجام این جراحی یائسه شده اند، رخ دهد.

علت کمبود آهن بعد از جراحی بای پس معده چیست؟

کمبود آهن یک عارضه جانبی است که در نتیجه تغییرات ایجاد شده در طول جراحی ایجاد می شود. بیشتر آهن موجود در غذاهایی مانند گوشت، حبوبات و غلات غنی شده با آهن در قسمت اول روده کوچک شما (دئودنوم) جذب می شود. اما پس از عمل بای پس معده، کمبود آهن و سایر مشکلات تغذیه ای ایجاد می شود.

در صورت انجام این نوع جراحی، مقدار آهن موجود در یک مولتی ویتامین استاندارد (18 میلی گرم) ممکن است برای جلوگیری از کم خونی کافی نباشد. اگر بعد از بای پس معده دچار کمبود آهن هستید، باید آهن بیشتری مصرف کنید.

چه کسانی بعد از جراحی بای پس معده در معرض خطر کمبود آهن هستند؟

کمبود آهن در زنانی که بعد از یائسگی این جراحی چاقی را انجام می دهند بیشتر است. این می تواند در بیش از نیمی از زنان در این گروه سنی رخ دهد. مردانی که بای پس معده انجام داده اند نیز ممکن است دچار کمبود آهن شوند. اما این عارضه جانبی در مردان بسیار کمتر اتفاق می افتد.

علائم کمبود آهن بعد از جراحی بای پس معده چیست؟

آهن نقش بسیار مهمی در بدن شما دارد. برای سلامت مو، پوست و ناخن شما مهم است. همچنین به ساخت هموگلوبین کمک می کند. این ماده درون گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را در سراسر بدن شما حمل می کند. هنگامی که به دلیل کمبود آهن کم خون هستید، ممکن است موارد زیر را داشته باشید:

  • کمبود انرژی
  • ضعف
  • سردرد
  • ضربان قلب تند
  • ریزش مو
  • ناخن های شکننده
  • پوست رنگ پریده یا زرد
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • احساس تپش عجیب در گوش شما

کمبود آهن پس از جراحی بای پس معده چگونه تشخیص داده می شود؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما هر یک از علائم بالا را یادداشت می کند. او همچنین آزمایش خون را برای تشخیص کمبود آهن یا کم خونی تجویز می کند. در مراحل اولیه، کمبود آهن شروع به استفاده از ذخایر آهن در بدن شما می کند. این را می توان با آزمایش سطح فریتین شما مشاهده کرد. فریتین پروتئینی است که آهن را در بدن شما ذخیره می کند. اگر سطح فریتین پایین باشد، احتمالاً آهن شما پایین است.

اگر کمبود آهن شما به کم خونی ناشی از فقر آهن تبدیل شده است، برای یافتن هرگونه مشکل دیگر به آزمایش کامل شمارش خون نیاز دارید. اینها ممکن است شامل هموگلوبین کم، تعداد کمتر گلبول های قرمز و اندازه کوچکتر گلبول قرمز باشد.

برای مردان یا برای زنانی که از یائسگی گذشته اند، کم خونی فقر آهن ممکن است به جراحی بای پس معده مرتبط نباشد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما باید مطمئن باشد که شما به دلیل از دست دادن خون در جاهای دیگر، مانند روده، کم خون نیستید. ممکن است برای جستجوی منبع از دست دادن خون از روده بزرگ به کولونوسکوپی نیاز داشته باشید.

کمبود آهن پس از جراحی بای پس معده چگونه تشخیص داده می شود؟

کمبود آهن پس از جراحی بای پس معده چگونه تشخیص داده می شود؟

کمبود آهن پس از جراحی بای پس معده چگونه درمان می شود؟

بسیاری از افراد می توانند با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی خود سطح آهن خود را افزایش دهند. اگر کمبود آهن شما مربوط به عمل بای پس معده باشد، تیم مراقبت های بهداشتی شما احتمالاً مکمل های آهن را تجویز خواهند کرد. این آهن اضافی باید از طریق نسخه ارائه‌دهنده شما باشد، نه از مکمل‌های بدون نسخه (OTC) که خودتان انتخاب می‌کنید. ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما یک محصول آهن OTC خاص را برای شما توصیه کند. ارائه دهنده شما ممکن است نوع خاصی از آهن را توصیه کند که بعد از بای پس معده بهتر جذب شود.

آیا می توان از کمبود آهن بعد از جراحی بای پس معده جلوگیری کرد؟

قبل از جراحی کاهش وزن باید آزمایش خون بدهید تا از کمبود ویتامین یا مواد معدنی مطلع شوید. اینها ممکن است سطوح پایین آهن، ویتامین B-12 باشد. درمان این کمبودها قبل از جراحی به کیفیت زندگی شما بعد از جراحی چاقی کمک می کند.

پس از جراحی بای پس معده، باید سطح آهن و سایر مواد مغذی خود را تا آخر عمر کنترل کنید. ممکن است سال ها پس از جراحی بای پس معده دچار کمبود آهن و کم خونی شوید. پزشک باید 6 ماه پس از جراحی کاهش وزن و حداقل یک بار در سال پس از آن، سطح آهن شما را اندازه گیری کند. همچنین باید آزمایش کامل شمارش خون انجام دهید.

گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی، سبزیجات برگدار، حبوبات، غلات غنی شده با آهن و سایر غذاهای غنی شده با آهن، همگی منابع خوب آهن هستند. نوشیدن بیش از ۲ تا ۳ فنجان شیر در روز ممکن است میزان جذب آهن را کاهش دهد. اما تغییرات رژیم غذایی ممکن است به تنهایی برای پیشگیری یا رفع کمبود آهن مربوط به عمل بای پس معده کافی نباشد. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود کار کنید تا برنامه مکمل آهن مناسب خود را پیدا کنید.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *