ارتباط بین چاقی و میگرن

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد ارتباط بین چاقی و میگرن، کاهش وزن و درمان چاقی با روش های مختلف مثل ورزش و جراحی چاقی برای کمک به بهبود میگرن ناشی از چاقی صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

اضافه وزن یا چاقی یک عامل خطرناک برای ابتلا به میگرن است. ما درباره ارتباط بین چاقی و میگرن و روش هایی مثل رژیم غذایی، ورزش ،دارو و جراحی چاقی برای کمک به کاهش وزن برای بهبود میگرن در این مقاله صحبت می کنیم.

رابطه بین چاقی و میگرن مزمن

میگرن مزمن و چاقی با هم ارتباط دارند. خطر ابتلا به میگرن مزمن با چاقی و اضافه وزن، افزایش می یابد. میگرن بیماری است که به طور معمول در افراد با وزن طبیعی و افراد دچار اضافه وزن و چاقی اتفاق می افتد. افراد مبتلا به میگرن که وزن مناسبی دارند، حدود 3 درصد احتمال دارد که در یک سال به سردردهای مزمن مبتلا شوند، در صورتی که این احتمال در افراد دچار اضافه وزن سه برابر بیشتر است.
درافراد چاق شانس ابتلا به میگرن مزمن پنج برابر بیشتر از افراد با وزن سالم می باشد.
درک این نکته مهم است که چاقی باعث میگرن نمی شود. بلکه یک عامل خطر است، به این معنی که چاقی احتمال ابتلا به میگرن را افزایش می دهد و فرد بیشتر دچار حملات میگرنی می شود.

پزشکان چاقی را یک عامل خطر قابل اصلاح می دانند که می تواند بهبود یابد. یعنی در واقع چاقی یک عاملی است که بیماری میگرن را شدت می دهد. بنابراین، اگر میگرن دارید و چاق هستید، آن را به عنوان هدفی در نظر بگیرید که شما با کاهش وزن به روش های مختلف می توانید آن را بهبود بخشید.

رابطه بین چاقی و میگرن مزمن

میگرن مزمن چیست؟

افرادی که دچار میگرن مزمن می شوند با سردرد های طولانی و شدیدی مواجه می شوند. که معمولا این افراد 15 روز از ماه را با این سردرد شدید و میگرنی در گیر هستند و به مدت 3 ماه طول می کشد. این افراد به طور میانگین 8 روز را سردرد میگرنی شدید می گیرند.

چه ارتباطی بین چاقی و میگرن وجود دارد؟

طبق مطالعات اخیر ، چاقی یک چربی فعال می باشد. چربی موجود در افراد چاق یک سری مولکول های ریزی را به ساختار کلی بدن می فرستد.
در بدن افراد چاق این مولکول ریز چربی، یک نوع پروتئین التهابی را درست می کند. چاقی بدن انسان را در یک حالت التهاب ضعیف نگه می دارد. بدن انسان با وجود این حالت التهابی، تغییراتی در هورمون های ان ایجاد می شود که سبب ایجاد درد می شود. این درد از سلول های چربی اضافی ترشح می شود.
افرادی که دچار چاقی و میگرن هستند معمولا چربی اضافی در بدن خود دارند که سبب ایجاد هورمون درد در بدن آن ها می شود. همین چاقی یک عامل بسیار مهم برای افزایش حملات میگرن و سردرد شدید شود.

آیا کاهش وزن می تواند به میگرن کمک کند؟

چاقی یکی از عوامل تشدید کننده میگرن محسوب می شود و در افراد دچار اضافه وزن بیشتر می شود. بنابراین افراد چاق با کاهش وزن و کم کردن چربی اضافی بدن می توانند به بهبود میگرن کمک کنند.
رسیدن و حفظ وزن سالم از طریق تغییر شیوه زندگی و انتخاب دارو می تواند علائم میگرن را کاهش دهد.

بهبود میگرن ناشی از چاقی با ورزش

برای بیماران مبتلا به میگرن، ورزش هایی مثل پیاده روی، یوگا و انجام یک نوع ورزش بسیار کمک کننده می باشد.
ورزش نکردن خطر ابتلا به حملات میگرنی را تقریباً 21 درصد در بزرگسالان و 50 درصد در نوجوانان افزایش می دهد. مقدار کمی ورزش ممکن است منجر به کاهش وزن زیاد نشود، اما ورزش می تواند کمکی به کاهش استرس و اضطراب شود و در نتیجه منجر به کاهش سردردهای کمتر و دردناک می شود. به نظر می رسد افرادی که به طور منظم حدود 40 تا 50 دقیقه سه روز در هفته ورزش می کنند بیشترین فواید را تجربه می کنند. انجام تمرینات ورزشی می تواند به بهبود میگرن ناشی از چاقی کمک کند.

داشتن رژیم های غذایی برای افراد مبتلا به میگرن

پزشکان در مورد اینکه کدام رژیم‌های غذایی می‌تواند به افراد مبتلا به میگرن کمک کند، بحث کرده‌اند که به نتایجی رسیدند. در برخی موارد، کاملاً مشخص نیست که آیا رژیم غذایی یا کاهش وزن به کاهش دفعات سردرد کمک می کند. میگرن در افراد متفاوت می باشد بنابراین مواد عذایی که سبب کاهش میگرن شود در افراد متفاوت می باشد.
ما عنوانی به اسم رژیم غذایی میگرنی نداریم و مطالعات اخیر پزشکی مشخص کرده است که غذا های کم‌چرب و پروتئین بالا، و همچنین رژیم‌های غذایی با چربی‌های خاص موثر بوده است.
داده‌های کنونی نشان می‌دهد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات یا کتوژنیک سرشار از امگا 3 و چربی‌های کم امگا 6 می‌تواند کمک کند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • ماهی چرب
  • کلم بروکلی
  • اسفناج
  • دانه کتان
  • ذرت

این نوع غذاها ممکن است میگرن اپیزودیک را در بزرگسالان دارای اضافه وزن بهبود بخشد. تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها مورد نیاز است. قبل از شروع هر گونه ورزش یا رژیم غذایی، خوب است با پزشک و متخصص تغذیه خود صحبت کنید.

درمان میگرن با جراحی چاقی

درمان میگرن با جراحی چاقی

بسیاری از داروهای میگرن می توانند بر وزن تأثیر زیادی بگذارند و ممکن است باعث افزایش یا کاهش وزن شوند. داروهای مورد استفاده برای پیشگیری از میگرن که پتانسیل سرکوب اشتها را دارند عبارتند از:

  • توپیرامات (تأیید شده توسط FDA)
  • زونیسامید
  • پروتریپتیلین

سایر عوامل پیشگیری از میگرن با تغییرات خفیف یا خنثی در اشتها عبارتند از:

  • دولوکستین
  • ونلافاکسین

رایج ترین داروهایی که ممکن است با افزایش وزن مرتبط باشند، اسید والپروئیک (تأیید شده توسط FDA) و آمی تریپتیلین هستند.

به یاد داشته باشید، هنگامی که برای شما دارویی برای میگرن تجویز می شود، باید احساس راحتی کنید که از پزشک خود در مورد عوارض جانبی آن سوال کنید. این به شما کمک می کند آگاهانه ترین تصمیم را در مورد مراقبت خود بگیرید.

در حال حاضر، میگرن دلیلی برای دنبال کردن جراحی کاهش وزن نیست که به آن جراحی چاقی نیز می‌گویند. اما اگر شما هم به دنبال راهی برای درمان چاقی و بهبود میگرن خود هستید، این روش جراحی چاقی را انجام دهید که روشی بدون بازگشت و مطمئن می باشد. همچنین مطالعات نشان می دهد که ممکن است که بعد جراحی چاقی با حملات میگرنی کمتر مواجه شوید. روش بای پس معده و هم لپ باندینگ روشی موثر برای کاهش دفعات حملات میگرن هستند.

نتیجه گیری

افراد مبتلا به میگرن برای حفظ وزن مناسب، با داشتن ورزش منظم و رژیم غذایی سالم تشویق می شوند. روش جراحی چاقی به عنوان بخشی از درمان میگرن منجر به سلامت بهتر و مدیریت موفق میگرن به شما پیشنهاد می شود.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *