عادات غذایی ریزه خواری و حجیم خواری چیست و چه تفاوت هایی دارد؟

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد عادت غذایی ریزه خواری و حجیم خواری، تفاوت بین حجیم خواری و ریزه خواری و درمان حجیم خواری و ریزه خواری به وسیله جراحی چاقی صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

برای داشتن وزن ایده ال و سبک زندگی سالم و جلوگیری از ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی، داشتن رژیم غذایی مناسب و عادت های غذایی سالم نقش به سزایی دارد. همیشه برای افراد این سوال پیش می آید که نداشتن رژیم غذایی سالم و عادت بد غذایی در به خطر افتادن سلامتی ما چه نقشی دارند؟ در این مقاله درباره دو عادت غذایی ریزه خواری و حجیم خواری صحبت می کنیم. همچنین متوجه دو مفهوم ریزه خواری و حجیم خواری چیست؟ شما ریزه خوار هستید یا حجیم خوار؟

ویژگی افراد ریزه خوار

کسانی که در طول شبانه روز و دقیقا بعد از خوردن وعده های اصلی مثل شام، ناهار و صبحانه به طور مداوم در حال خوردن تنقلات و باقیمانده غذا هستند را ریزه خوار می گویند. همچنین این افراد همیشه در حال ناخنک زدن به مواد غذایی، خوراکی و تنقلات هستند. در حالی که این افراد در مواقع خوردن مواد غذایی احساس گرسنگی نمی کنند.

به طور کلی می توان ریزه خواری را به این صورت معنا کرد که مصرف بی رویه مواد غذایی و تنقلات بدون داشتن برنامه غذایی سالم و منظم که منجر به بروز بیماری های مرتبط با چاقی می شود.

ارتباط ریزه خواری و چاقی

عادت غذایی ناسالم باعث بروز بیماری هایی مثل چاقی و همچنین بیماری های مرتبط با چاقی می شود. ارتباط مستقیمی بین ریزه خواری و افزایش حجم معده افراد چاق وجود دارد. در واقع هر چه فرد بدون داشتن برنامه غذایی یا داشتن  عادت غذایی ریزه خواری باعث می شود به مرور زمان اشتها فرد زیاد شود و فرد نمی تواند این موضوع را به طور کامل مدیریت کند. ریزه خواری باعث می شود که فرد شروع به خوردن تنقلات و مواد غذایی کند، در حالی که فرد اصلا احساس گرسنگی نمی کند.

یکی از عواملی که چاقی ناشی از ریزه خواری در افراد می شود این است که این افراد بعد از صرف وعده های اصلی غذا شروع به مصرف مواد غذایی، تنقلات قندی و خوراکی می کنند. همین امر باعث بروز چاقی ناشی از ریزه خواری می شود. ترک عادت غذایی ریزه خواری منجر به کاهش وزن افراد چاق می شود و در صورت عدم ترک  این عادت بد غذایی ریزه خواری فرد باید برای کاهش وزن خود به فکر انجام عمل جراحی چاقی شود.

ارتباط ریزه خواری و چاقی

ارتباط ریزه خواری و چاقی

خطرات ناشی از ریزه خواری

  • خطر ابتلا بیماری دیابت نوع 2

با ترشح هورمون انسولین در افرادی که عادت بد غذایی ریزه خواری را دارند فرد بعد از مدتی به علت مصرف بیش از حد مواد غذایی دچار دیابت نوع 2 می شود. معمولاً دیابت نوع 2 زمانی شروع می شود که افراد عادت غذایی ریزه خواری را شروع می کنند. همچنین فرد در خوردن تنقلات افراط می کند.

خطر ابتلا به پوسیدگی دندان ها

یکی دیگر از مشکلاتی که افراد ریزه خوار با آن مواجه می شوند این است که به دلیل مصرف بی رویه مواد قندی، دندان های فرد دچار پوسیدگی و خرابی می شود.

  • خطر ابتلا به بیماری افسردگی

افراد وقتی بر اثر ریزه خواری دچار چاقی مفرط می شوند. همین موضوع باعث کاهش اعتماد به نفس فرد می شود و همین امر باعث موجب میل بیشتر افراد به خوردن زیاد می شود. در واقع افراد ریزه خوار به دلیل چاقی دچار افسردگی می شوند.

حجیم خواری

حجیم خواری برعکس ریزه خواری به جای مصرف تنقلات و باقی مانده غذایی، فرد به خوردن وعده های اصلی غذا می پردازد. حجیم خواری به معنی پرخوری و زیاده روی در وعده های اصلی غذایی می باشد. در واقع افراد حجیم خوار در یک برهه زمانی وعده های غذایی با حجم زیاد را مصرف می کنند.

عوارض حجیم خواری

عوارض حجیم خواری

عوارض حجیم خواری

حجیم خواری در افراد باعث بروز بیماری هایی می شود که عبارت اند از:

  • خطر ابتلا به انواع سرطان

سرطان بیماری است که با چاقی مفرط ناشی از عادت بد غذایی حجیم خواری ارتباط زیادی دارد. در واقع فرد بر اثر مصرف تنقلات و خوراکی دچار بیماری سرطان که ناشی از چاقی مفرط است، می شود.

  • خطرابتلا به کبد چرب

چاقی مفرط ناشی عادت بد غذایی حجیم خواری باعث می شود که چربی بیشتری وارد کبد فرد چاق می شود و همین امر باعث بروز بیماری نارسایی کبد و مشکلات مربوط به بافت کبد را ایجاد می کند.

  • خطر ابتلا به بیماری کیسه صفرا

حجم بالایی از چربی و کلسترول در بدن افراد چاق،  کلسترول بیشتری را به کیسه صفرا فرد چاق وارد می شود که همین امر می تواند منجر به ایجاد سنگ کیسه صفرا در فرد شود.

تفاوت حجیم خواری و ریزه خواری

عادت غذایی ریزه خواری و حجیم خواری هر دو منجر به چاقی در افراد می شود تفاوت بین ریزه خواری و حجیم خواری در این است در عادت ریزه خواری فرد تمایل به مصرف تنقلات و خوراکی دارد ولی در حجبم خواری فرد در خوردن وعده های غذایی اصلی افراط می کند.

حجیم خواری و ریزه خواری هر دو عادت غذایی نامناسبی هستند که بعد از مدتی باعث بروز بیماری های مرتبط با چاقی می شود. فرد چاق که عادت غذایی نامناسب را دارد برای حل این مشکل باید به فکر راه حلی باشد.

درمان عادت غذایی ریزه خواری و حجیم خواری با جراحی چاقی

ریزه خواری و حجیم خواری هر دو به منجر به چاقی مفرط می شود و در صورتی که فرد به وسیله ورزش و تغییر سبک زندگی ایجاد نشود، پزشک شما، جراحی چاقی را به عنوان راهکار مناسب برای ترک این عادت غذایی  می باشد. البته فرد باید عادت ریزه خواری و حجیم خواری را کنار بگذارند زیرا بعد از عمل نیز برای جلوگیری از بازگشت وزن لازم به ترک این عادت بد غذایی دارد.

وقتی شما کاندید جراحی چاقی هستید این سوال پیش می آید که شما حجیم خوار هستید یا ریزه خوار؟ زیرا پزشک شما می خواهد پر بازده ترین جراحی چاقی را به شما معرفی کند.

یکی از این انواع  جراحی های چاقی، عمل اسلیو معده است که مناسب برای افرادی است که حجیم خوار بوده و برای افراد ریزه خوار نیز عمل جراحی بای پس (Stomach bypass Surgery) توصیه می‌شود. این عمل های جراحی چاقی از رایج ترین عمل ها برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده ال است.

جراحی اسلیو معده برای افراد حجیم خوار

جراحی اسلیو معده برای افراد حجیم خوار

جراحی اسلیو معده برای افراد حجیم خوار

جراحی اسلیو معده مناسب برای کسانی است که عادت غذایی حجیم خواری دارند. جراحی اسلیو معده باعث کاهش وزن و کاهش اشتها فرد می شود. با ترشح هورمن کرلین فرد احساس گرسنگی کمتری می کند. به همین دلیل عمل اسلیو معده مناسب برای افراد با عادت غذایی حجیم خواری است.

نکته پایانی

عادت غذایی حجیم خواری و ریزه خواری هر دو باعث افزایش وزن و چاقی در افراد می شود. افراد می توانند با داشتن رژیم غذایی سالم و سبک زندگی درست این عادت بد غذایی را کنار بگذارند. همچنین انواع جراحی چاقی به کاهش وزن و ترک عادت غذایی حجیم خواری و ریزه خواری کمک می کند.

 

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *