عوامل تاثیر گذار بر وزن و سلامتی و راهکارهایی برای بهبود و درمان

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد عوامل زیادی که می تواند بر وزن شما تأثیر بگذارند و منجر به اضافه وزن یا چاقی شوند. برخی از این عوامل ممکن است کاهش وزن را برای شما سخت کند یا از به دست آوردن مجدد وزنی که از دست داده اید جلوگیری کند، صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

عوامل زیادی می توانند بر وزن شما تأثیر بگذارند و منجر به اضافه وزن یا چاقی شوند. برخی از این عوامل ممکن است کاهش وزن را برای شما سخت کند یا از به دست آوردن مجدد وزنی که از دست داده اید، جلوگیری کند. در سال های اخیر درصد افراد دارای اضافه وزن افزایش یافته است. ما در این مقاله درباره عوامل تاثیر گذار بر وزن و سلامتی و راهکارهایی برای بهبود و درمان آن صحبت می کنیم.

تاثیر سابقه خانوادگی و ژن در وزن افراد

اضافه وزن و چاقی معمولاً در خانواده‌هایی دیده می‌شود که نشان می‌دهد ژن‌ها ممکن است نقشی در وزن افراد داشته باشند. اگر یکی از والدین یا هر دو شما اضافه وزن داشته باشند یا چاقی داشته باشند، شانس شما برای اضافه وزن بیشتر است. ژن‌های شما ممکن است بر میزان چربی ذخیره شده در بدن و محل حمل چربی اضافی تأثیر بگذارند. در واقع ژن ها از عوامل تاثیر گذار در وزن و سلامتی شما محسوب می شوند.
وراثت ژنتیکی ما می تواند بر میزان افزایش وزن یا کاهش وزن ما تأثیر بگذارد. برخی از افراد غذای خود را کمی موثرتر از دیگران جذب می کنند. برخی از افراد نسبت به دیگران میل شدیدتری به غذاهای چرب و شیرین دارند.

تاثیر نژاد یا قومیت در اضاف وزن

برخی از گروه های اقلیت نژادی و قومی بیشتر در معرض چاقی هستند. نرخ چاقی در بزرگسالان آمریکایی های آفریقایی تبار بالاترین میزان را دارد و پس از آن اسپانیایی ها، لاتینی ها و سپس قفقازی ها قرار دارند. این برای مردان و زنان صادق است. در حالی که مردان و زنان آسیایی-آمریکایی کمترین میزان چاقی را دارند، آنها همچنان در معرض خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی هستند، اگر چربی ناسالم زیادی در شکم خود داشته باشند و شاخص توده بدنی (BMI) آنها کمتر باشد.

عوامل تاثیر گذار در وزن

سن از عوامل تاثیر گذار در وزن

بسیاری از افراد با افزایش سن دچار اضافه وزن می شوند. بزرگسالانی که شاخص توده بدنی طبیعی دارند، اغلب در سنین جوانی شروع به افزایش وزن می کنند و تا سن 60 تا 65 سالگی به افزایش وزن ادامه می دهند.

جنسیت از عوامل تاثیر گذار در وزن

جنسیت فرد ممکن است بر جایی که بدن چربی را ذخیره می کند نیز تأثیر بگذارد. خانم ها تمایل دارند در باسن خود چربی بسازند. مردان معمولاً در شکم خود چربی می سازند. چربی اضافی، به ویژه اگر در اطراف شکم باشد، ممکن است افراد را در معرض خطر مشکلات سلامتی قرار دهد، حتی اگر وزن طبیعی داشته باشند.

عادات غذایی و فعالیت بدنی

عادات غذایی و فعالیت بدنی شما ممکن است شانس شما را برای اضافه وزن و چاقی افزایش دهد. این عادت بد شامل :

  • مصرف غذاها و نوشیدنی های پر کالری ، قند و چربی زیاد بخورید و بنوشید.
  • نوشیدنی‌های سرشار از قندهای افزوده زیاد بنوشید.
  • زمان زیادی را در حالت نشسته یا دراز کشیده بگذرانید و فعالیت بدنی محدودی داشته باشید.
  • جایی که زندگی می کنید، کار می کنید، بازی می کنید و عبادت می کنید.
  • محل زندگی، کار، بازی و عبادت شما ممکن است بر عادات غذایی و فعالیت بدنی و دسترسی به غذاهای سالم و مکان‌هایی برای فعالیت تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، زندگی در منطقه ای که تعداد زیادی فروشگاه های مواد غذایی دارد، می تواند دسترسی شما را به غذاهای با کیفیت بهتر و کالری کمتر افزایش دهد. زندگی در محله ای با فضاهای سبز زیاد و مناطق برای فعالیت بدنی ایمن ممکن است شما را تشویق به فعالیت بدنی بیشتر کند.

تاثیر خواب ناکافی در وزن افراد

افرادی که خواب کافی ندارند ممکن است کالری بیشتری بخورند و میان وعده بیشتری مصرف کنند. کارشناسان توصیه می کنند که بزرگسالان 18 تا 64 ساله 7 تا 9 ساعت در روز بخوابند و بزرگسالان 65 سال و بالاتر 7 تا 8 ساعت در روز بخوابند.

راهکار برای مقابله با عوامل اضافه وزن

داشتنن رژیم غذایی و ورزش و تعادل انرژی می توان به داشتن وزن ایده ال کمک کند.
انرژی به عنوان غذا وارد بدن می شود و انرژی در انجام وظایف بدن و در حرکت و ورزش از بین می رود. هر انرژی بیش از حد مورد نیاز عمدتاً به عنوان چربی بدن ذخیره می شود. هر گونه کمبود انرژی با سوزاندن انرژی از ذخایر بدن جبران می شود. اگر افراد از طریق ورزش و داشتن رژیم غدایی نتواند، وزن کم کنند، جراحی چاقی به عنوان روشی برای کاهش وزن راهکاری ایده ال است.

چرا کاهش وزن برای افراد اینقدر سخت است؟

اکثر مردم می توانند به شما بگویند که اگر می خواهید وزن کم کنید باید غذای کمتری بخورید و بیشتر ورزش کنید. این توصیه کاملاً صحیح است، بر اساس این اصل که بدن به تعادل انرژی خود پاسخ می دهد.
بسیاری از عوامل مختلف می توانند بر تعادل انرژی ما تأثیر بگذارند. ما می توانیم در مورد آنها تحت دو عنوان فکر کنیم: عوامل ارثی و عوامل محیطی.

عادات و فرهنگ خانواده از عوامل تاثیر گذار بر وزن

عادات غذایی و سبک زندگی خانوادگی ممکن است بر وزن و سلامت شما تأثیر بگذارد. برخی از خانواده ها ممکن است غذاها و نوشیدنی های سرشار از چربی، نمک و قندهای افزوده شده را مصرف کنند یا در جمع های خانوادگی مقادیر زیادی از غذاهای ناسالم مصرف کنند. برخی از خانواده ها ممکن است زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون، استفاده از رایانه یا استفاده از دستگاه تلفن همراه به جای فعال بودن کنند.

فرهنگ گروهی اجتماعی، قومی یا مذهبی شما نیز ممکن است بر وزن و سلامت شما تأثیر بگذارد، زیرا عادات غذایی و سبک زندگی مشترک است. برخی از فرهنگ ها ممکن است غذاها و نوشیدنی هایی را مصرف کنند که دارای چربی، نمک و قندهای افزوده بالایی هستند. برخی از روش های متداول تهیه غذا، مانند سرخ کردن، ممکن است منجر به دریافت کالری بالا شود. مصرف منظم غذاهای پر کالری، چربی و قند ممکن است منجر به اضافه وزن شود.

جمع بندی

بنابراین وقتی به محیط غذایی و محیط فیزیکی خود فکر می کنید، می بینید که عوامل تاثیر گذار بر وزن ممکن است تغییرات  زبادی در وزن ما ایجاد کند و کاهش وزن را دشوار می کنند و در گاهی اوقات باعث می شوند بسیاری از افراد به طور مداوم وزن اضافه کنند. روش های جراحی چاقی مثل بای پس معده و اسلیو معده جزو روش هایی برای کاهش اضافه وزن است و راهی برای مقابله و درمان عوامل موثر بر اضافه وزن ناشی از عوامل محیطی و یا ارثی باشد.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *