پیشگیری از یبوست و درمان ان بعد از جراحی چاقی

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد راهکار های پیشگیری از یبوست و درمان آن بعد از جراحی چاقی، درمان تغذیه ای برای کاهش یبوست و بهبود ان بعد جراحی کاهش وزن صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

یبوست یکی از عوارض شایع پس از جراحی کاهش وزن است. سازماندهی مجدد روده ها، تغییر در شکل معده یا تغییر قطعی در رژیم غذایی می تواند باعث یبوست بعد از جراحی چاقی شود.
با این حال، بیماران می توانند با رعایت یک رژیم غذایی مناسب و انجام برخی درمان های خانگی از این وضعیت جلوگیری کنند. اما حتی اگر یبوست بعد از جراحی چاقی برای شما اتفاق افتاده باشد، به راحتی می توان آن را از بین برد. در این مقاله درباره پیشگیری از یبوست و درمان ان بعد از جراحی چاقی صحبت می کنیم.

چرا جراحی کاهش وزن باعث یبوست می شود؟

  • میزان کمتر غذای دریافتی در مقایسه با دوران قبل از جراحی
  • مصرف مکمل های آهن
  • استفاده منظم از مسکن های مزمن، داروهای ضد افسردگی یا آرام بخش
  • عضلات شکم فرد ضعیف و روده ها مستعد تنبلی هستند
  • ننوشیدن آب کافی در طول روز
  • مصرف ناکافی دیورتیک ها
  • عدم تحرک
  • دریافت ناکافی فیبر غذایی

چگونه می توانم بعد از جراحی کاهش وزن از یبوست جلوگیری کنم؟

چگونه می توانم بعد از جراحی کاهش وزن از یبوست جلوگیری کنم؟

بهتر است قبل از مواجهه با یبوست بعد از جراحی اقدامات احتیاطی را انجام دهید. با استفاده از چند روش می توانید به طور کامل از بروز یبوست بعد از جراحی چاقی جلوگیری کنید یا علائم یبوست را به حداقل برسانید.

این راهکار ها برای پیشگیری از یبوست بعد از جراحی چاقی شامل موارد زیر می باشد.

2 یا 3 قاشق غذاخوری فیبر مستقیم را به یک لیوان آب اضافه کنید. زمانی که سبزیجات فیبری در طول روز مصرف می کنید باید این عمل را 2 بار و در صورت عدم مصرف 3 بار تکرار کنید.
باید حبوبات را مرتب مصرف کنید.
نوشیدن آب کمک بزرگی در پیشگیری از یبوست است. مراقب باشید که روزانه 8 لیوان آب بنوشید. مصرف بیش از حد آب باعث بزرگ شدن یا ناراحتی معده شما نمی شود.
پس از جراحی، باید حداقل 5 دقیقه در روز به طور منظم پیاده روی کنید. شما باید تا جایی که می توانید زمان پیاده روی خود را حفظ کنید. بعد از اینکه احساس بهتری پیدا کردید (تقریباً 1 ماه پس از عمل)، باید ورزش را با سرعت کم شروع کنید.

داشتن تغذیه مناسب برای پیشگیری از یبوست

مصرف پروتئین ها بعد از جراحی چاقی باید به شدت کنترل شود. با این حال، سایر مواد مغذی به جز پروتئین اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند. خوردن فیبر کافی برای جلوگیری از یبوست بسیار مهم است.

فیبر مدفوع را نرم و حجیم می کند، به دفع سریعتر آن کمک می کند و حرکت روده را تحریک می کند. فیبر علاوه بر جلوگیری از یبوست، به تعادل میکرو فلور سیستم گوارشی کمک می کند، سطح کلسترول را کاهش می دهد و برای کاهش وزن و حفظ کاهش وزن مهم است.

منابع خوب فیبر عبارتند از:

  • بلغور جو دوسر و آرد جو دوسر
  • انواع توت ها و میوه ها
  • سبزیجات و سبزیجات برگ دار (دومی از دوره سوم شروع می شود)
  • حبوبات مانند لوبیا، نخود، عدس (شروع از دوره سوم)
  • دانه چیا (شروع از دوره سوم، مخلوط با غذا)
  • بادام و آجیل (از دوره سوم 12 ساعت قبل در آب خیس کنید)

با این حال، در ابتدا نباید بیش از حد فیبر مصرف کنید زیرا احساس سیری ایجاد می کند و می تواند اندازه بخش های کوچک غذای شما را بیشتر کاهش دهد، در نتیجه به کمبودهای تغذیه ای و خستگی کمک می کند. بعداً، فیبر برای کنترل وعده غذایی و کاهش وزن مفید است.

توصیه می شود محصولات آرد تصفیه شده (نان سفید، ماکارونی سفید، برنج تصفیه شده) را از منوی غذایی خود حذف کنید زیرا می توانند باعث یبوست بعد از جراحی کاهش وزن شوند.

مصرف آب برای پیشگیری از یبوست

اگرچه همه ما اهمیت نوشیدن آب را می دانیم، اما گاهی اوقات فراموش می کنیم که این کار را انجام دهیم. اگر بعد از جراحی چاقی دچار یبوست شدید، به مصرف مایعات خود نگاهی بیندازید. کم آبی بدن بر روده ها نیز تأثیر می گذارد که به نوبه خود می تواند باعث یبوست شود.

اگر نوشیدنی‌های حاوی کافئین (قهوه، چای، نوشیدنی‌های انرژی‌زا) مصرف می‌کنید، باید مایعات بیشتری مصرف کنید زیرا کافئین برون‌ده ادرار را افزایش می‌دهد. مصرف آب به عنوان یک راهکار اصولی برای پیشگیری از یبوست و درمان بعد از جراحی چاقی محسوب می شود.

داشتن فعالیت بدنی بعد از جراحی چاقی

فعالیت بدنی سبک، مانند پیاده روی، گردش خون را در بدن بهبود می بخشد و حرکات روده را تحریک می کند.

علاوه بر این، ورزش به کاهش وزن و حفظ کاهش وزن کمک می کند. زمانی که از بیمارستان به خانه برمی گردید، باید حداقل 60 دقیقه هر روز فعالیت بدنی داشته باشید. در ابتدا سرعت کمتری را انتخاب کنید و همانطور که استقامت خود را افزایش می دهید می توانید سرعت را متناسب با آن افزایش دهید. پس از شش هفته، زمان شروع تمرینات شدیدتر و منظم است که شامل تمریناتی است که قدرت، انعطاف پذیری و استقامت را بهبود می بخشد.

حداقل سه بار در هفته و حداقل سه ساعت در هفته ورزش کنید. مطالعات نشان می دهد بیمارانی که حداقل 120 دقیقه در هفته ورزش می کنند، به طور متوسط 4 کیلوگرم بیشتر از افرادی که ورزش نمی کنند، از دست می دهند. فعالیت بدنی علاوه بر کاهش وزن، به پیشگیری از بروز یبوست کمک می کند.

دکتر شهاب شهابی جراح چاقی در تهران این راهکار های اصولی را به عنوان یکی از بهترین روش های برای پیشگیری از یبوست و درمان بعد از جراحی چاقی ارائه می دهد.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *