یبوست بعد از جراحی چاقی

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد یبوست بعد از جراحی چاقی، علت بروز یبوست بعد از جراحی چاقی، راهکار هایی برای درمان یبوست و چه چیزی باعث یبوست بعد از جراحی کاهش وزن می شود، صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

یبوست بلافاصله پس از جراحی چاقی طبیعی است و طی شش ماه خود به خود برطرف می شود. یبوست بعد از اسلیو معده شایع تر است و بعد از بای پس معده و مینی بای پس معده کمتر دیده می شود. ما در این مقاله درباره یبوست بعد از جراحی چاقی و علت ان و راهکارهایی برای درمان ان صحبت می کنیم.

یبوست چیست؟

یبوست یک نوع وضعیتی غیر عادی و ناراحت کننده است که در آن فرد کمتر از حالت عادی و روزمره دفع مدفوع دارد. در واقع مدفوع شما می تواند بسیار سفت باشد.
دفعات دفع مدفوع برای همه افراد متفاوت است. برخی افراد هفته ای یک بار و برخی چند بار در روز دفع می کنند.اگر دفع مدفوع شما بیش از 3 روز غیر عادی تلقی می شود.
هر چه فاصله بین اجابت مزاج بیشتر باشد، مدفوع سفت‌ تر می‌شود که دفع آن را سخت‌ تر می‌کند. اگر حرکات روده خیلی کم دارید، برای دفع مدفوع در حین اجابت مزاج باید زور بزنید، مدفوع شما سفت یا شبیه سنگ های کوچک است، احساس نفخ می کنید یا شکمتان نفخ می کند، ممکن است از یبوست رنج ببرید.

علت یبوست بعد از جراحی چاقی

در بیشتر موارد، یبوست ناشی از وعده های غذایی کوچک، وعده های غذایی مایع با پروتئین بالا، غذاهای کم فیبر، ننوشیدن آب کافی و ورزش نکردن است، اما می تواند از عوارض جانبی داروها و مکمل های غذایی مثل آهن و کلسیم باشد. با گذشت زمان، مقدار و محتوای وعده های غذایی تغییر می کند، دستگاه گوارش به شرایط عادت می کند و حرکات روده به حالت عادی باز می گردد.
یبوست بعد از جراحی چاقی می تواند شایع باشد. این بی نظمی می تواند توسط عوامل زیادی ایجاد شود. این عوامل شامل :

  • کاهش مصرف مایعات و فیبر
  • کاهش فعالیت بدنی
  • مسکن های مخدر
  • مکمل های آهن یا کلسیم

علت یبوست بعد از جراحی چاقی

یبوست بعد از جراحی چاقی چقدر شایع است؟

هر بیمار جراحی چاقی یبوست طولانی مدت را تجربه نمی کند، اما بسیاری از بیماران مشکلات خفیف کوتاه مدت یبوست را تجربه می کنند. یبوست پس از جراحی چاقی می تواند از 4 تا 6 ماه طول بکشد و بیشتر آنها بدون هیچ مداخله پزشکی برطرف می شوند. به طور معمول، این مشکلات یبوست را می توان به استفاده از برخی دارو ها، مصرف نکردن آب کافی و دریافت فیبر کمتر در رژیم غذایی نسبت داد.
یبوست پس از جراحی اسلیو معده، بای پس معده یا عدم توانایی مدفوع پس از جراحی چاقی مشکل شایعی است که بسیاری از بیماران آن را تجربه می کنند. بسته به نوع جراحی کاهش وزنی که انجام داده اید، یبوست شما ممکن است به سرعت برطرف شود یا برای چندین ماه باقی بماند.

چه چیزی باعث حرکات نامنظم روده بعد از جراحی چاقی می شود؟

عادت دفع مدفوع در برخی از افراد مانند ساعت است. به عنوان مثال، شما ممکن است یکی از معدود افرادی باشید که هر روز صبح، اول اجابت مزاج داشته باشید، یا ممکن است فردی باشید که هر دو روز یکبار اجابت مزاج داشته باشید.
اگر تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته اید، این احتمال وجود دارد که حرکات روده شما برای مدتی نامنظم باشد. بسیاری از انواع جراحی کاهش وزن، اندازه معده را کاهش می ‌دهند و تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد می‌کنند و برخی تغییراتی را در دستگاه گوارش ایجاد می‌کنند که بر نحوه دفع مواد زائد توسط بدن تأثیر می‌گذارد. در واقع ممکن است جراحی کاهش وزن سبب حرکات نامنطم روده شود و فرد دچار یبوست شود.

چه چیزی باعث یبوست بعد از جراحی کاهش وزن می شود؟

روند انجام هر گونه عمل جراحی می تواند باعث یبوست شود. استفاده از بیهوشی عمومی در حین جراحی یا مصرف داروهای مسکن خاص می تواند باعث کندی موقت در روده شود. در حالی که این ممکن است برای چند روز کمی ناراحت کننده باشد، معمولا موقتی است و باید خود به خود برطرف شود.
برخی از دلایلی که ممکن است پس از جراحی چاقی با مشکل مدفوع مواجه شوید عبارتند از:

  • تغییرات در دستگاه گوارش

یبوست پس از جراحی اسلیو معده یا بای پس معده می تواند ناشی از تغییر مسیر دستگاه گوارش و همچنین نحوه عملکرد آن باشد. اندازه معده کاهش یافته است و باعث ایجاد چالش هایی در ظرفیت و توانایی مصرف غذاهای غنی از فیبر و جذب آنها توسط بدن می شود.

  • کاهش مصرف فیبر

پس از جراحی چاقی، رژیم غذایی اولیه شما فقط شامل مایعات، سپس غذاهای پوره شده و تا رسیدن به مواد جامد است. مصرف ناکافی فیبر باعث سفت‌تر شدن مدفوع می‌شود و دفع آن‌ها را برای بدن سخت‌تر می‌کند.

  • ضعف عضلانی

ضعف عضلات لگن و شکم ممکن است در نتیجه چاقی طولانی مدت باشد و می تواند حرکات روده را پس از جراحی چاقی مختل کند.

  • کم آبی بدن

به دلیل کوچکتر بودن اندازه معده پس از جراحی کاهش وزن، تلاش برای رسیدن به اهداف مصرف آب و هیدراته ماندن چالش برانگیز است. این مهم است که بدانیم اگر آب یا مایعات کافی برای بدن خود تامین نکنیم، هر رطوبتی را که می‌تواند از دستگاه گوارش ما برای استفاده در سایر نواحی لازم می‌ باشد. این منجر به مدفوع سفت و اجابت مزاج نادر می شود. انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا توصیه می‌کند در اولین نشانه‌های یبوست، مصرف آب خود را افزایش دهید تا از سایر عوارض جانبی ناخوشایند جلوگیری کنید.

  • مصرف کافئین

مصرف کافئین اثرات متفاوتی بر افراد مختلف دارد. برای برخی افراد، حرکات روده را تحریک می کند و می تواند باعث شل شدن مدفوع شود و برای برخی دیگر، یبوست را تشدید می کند.

مصرف مکمل های غذایی

پس از جراحی چاقی، بیماران دیگر قادر به دریافت تمام مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز خود از طریق دریافت غذا نیستند. این افراد باید روزانه مکمل های اضافی مصرف کنند تا سالم بمانند. برخی از مکمل هایی که باید مصرف کنند ممکن است باعث یبوست شوند. به عنوان مثال، مکمل های آهن به دلیل ایجاد یبوست بدنام هستند و اغلب، نرم کننده های مدفوع در کنار مکمل های آهن برای مقابله با علائم تجویز می شوند.

چه چیزی باعث یبوست بعد از جراحی کاهش وزن می شود؟

راهکار هایی برای درمان یبوست بعد از جراحی چاقی

تسکین یبوست آستین معده یا یبوست بای پس معده می تواند به شکل درمان های طبیعی، داروهای تجویزی، فیبر آشامیدنی باشد. بسته به اینکه در چه مرحله ای از روند بهبودی خود هستید و شدت یبوست شما، جراح شما می تواند توصیه هایی را ارائه دهد که به شما تسکین می دهد. برخی از توصیه های رایج عبارتند از:

  • مصرف مایعات به اندازه کافی
  • مقدار روزانه فیبر توصیه شده را در رژیم غذایی خود بگنجانید یا از مکمل های فیبر استفاده کنید.
  • از غذاهای شناخته شده یبوست مانند نان سفید، پاستا و برنج خودداری کنید.
  • با یک متخصص تغذیه در مورد رژیم های غذایی بعد از جراحی چاقی برای  انتخاب های غذایی برای کمک به کاهش یبوست، مانند میوه ها، سبزیجات، بلغور جو دوسر و غیره مشورت کنید.
  • سطح فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. ورزش به حرکت همه چیز کمک می کند.

چگونه از یبوست بعد از جراحی کاهش وزن پیشگیری کنیم؟

یبوست می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، اما زمانی که بعد از جراحی چاقی رخ دهد، به خصوص می تواند مشکل ساز باشد. سیستم گوارشی در حال حاضر در وضعیت حساسی قرار دارد و باید بهبود یابد.
بهترین کار این است که سعی کنید از همان ابتدا از این موقعیت جلوگیری کنید. به عبارت ساده، بهترین راهبردهای شناخته شده برای مقابله با یبوست پس از جراحی چاقی، هیدراته ماندن، ورزش بدنی کافی و پیروی از برنامه غذایی است.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *