چگونه جراحی چاقی بر سلامت روان تاثیر می گذارد؟

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد تاثیر جراحی چاقی بر سلامت روان و ایجاد اختلالاتی مثل افسردگی بعد از جراحی گاهش وزن صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

جراحی کاهش وزن که به آن  جراحی چاقی نیز می گویند ، برای اکثر افراد زندگی را تغییر می دهد. اگر به فکر درمان چاقی با این روش جراحی هستید، احتمالاً به دلیل کاهش وزن انتظار تغییراتی در ظاهر و احساس خود دارید. اما آیا می دانستید که انجام جراحی کاهش وزن می تواند بر سلامت روان شما نیز تاثیر بگذارد؟

اگر شما به جراحی چاقی فکر می کنید، دانستن تغییرات عاطفی که ممکن است بعد از آن با آن مواجه شوید، امر ضروری و حیاتی می باشد. ما در این بخش درباره تاثیر جراحی چاقی بر سلامت روان صحبت می کنیم.

تاثیر عاطفی جراحی چاقی

اضافه وزن یا چاقی اغلب بر سلامت روان تاثیر می گذارد. افرادی که به دنبال جراحی چاقی هستند معمولاً با افسردگی، اضطراب و اختلال پرخوری مواجه می شوند.

حقیقت این است که جراحی چاقی می‌تواند واکنش‌های احساسی بسیاری را برانگیزد، مانند:

  •  پس از سال‌ها اضافه وزن، «از دست دادن» بخشی از بدن و دیدن تغییر ظاهرتان می‌تواند عجیب باشد.
  •  ممکن است از اینکه دیگران به شما نگاه کنند یا از شما تعریف کنند احساس ناراحتی کنید، حتی اگر واکنش مثبت باشد.
  •  در صورتی که نیاز به اجتناب از غذاهای مورد علاقه خود داشته باشید، ممکن است مقابله با تغییرات مورد نیاز رژیم غذایی دشوار باشد.
  •  اگر لازم باشد در رویدادهای اجتماعی از خوردن و نوشیدن خودداری کنید، ممکن است احساس کنید که کنار گذاشته شده اید.
  •  اگر غذا به شما آرامش می داد، اکنون باید راه های جدیدی برای مقابله با استرس پیدا کنید.
  •  زمانی که کاهش وزن شما برای مدتی کاهش می یابد یا متوقف می شود، ممکن است غمگین شوید.
  •  ممکن است ترس داشته باشید که خوردن برخی غذاها باعث افزایش وزن شود.

اولین قدم در برخورد با این مسائل عاطفی این است که بدانید ممکن است آنها را داشته باشید. در مورد هر گونه نگرانی که ممکن است داشته باشید با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند تیمی را برای حمایت از شما و ارائه ابزارهای موفقیت در اختیار شما قرار دهند.

تاثیر جراحی چاقی بر سلامت روان

تاثیر جراحی چاقی بر سلامت روان

جراحی چاقی ممکن است تأثیر مفیدی بر سلامت روان داشته باشد، اما مزایای سلامت روان تضمین نشده است. تحقیقات در مورد تأثیرات سلامت روان و چگونگی نزدیک شدن به سلامت روان قبل و بعد از روش های کاهش وزن روشن و واضح است.

افسردگی و اختلال پرخوری بعد از جراحی چاقی

یک متاآنالیز در سال 2016 شامل 68 نشریه بود که در مورد شرایط سلامت روان در زمینه جراحی چاقی گزارش می کردند. به گفته نویسندگان این مطالعه، شایع ترین شرایط سلامت روان در میان افرادی که به دنبال جراحی چاقی بودند، افسردگی و اختلال پرخوری بود . به طور خاص، 19٪ از بیماران مبتلا به افسردگی و 17٪ به اختلال پرخوری مبتلا بودند.

محققان دریافتند که جراحی چاقی به طور مداوم با میزان کمتر افسردگی و کاهش شدت علائم افسردگی پس از عمل همراه است.

جراحی چاقی برای درمان چاقی مرضی استفاده می شود. جراحی می‌تواند شامل تکنیک‌های مختلفی از جمله قرار دادن یک نوار محدودکننده در بالای معده، برداشتن بخشی از معده یا بای‌پس معده باشد که در آن روده کوچک به قسمت دیگری از معده متصل است.

بعد از جراحی چاقی چه انتظاری داریم

در دو هفته اول پس از جراحی، احتمالاً سیل تغییرات هورمونی را تجربه خواهید کرد که می تواند باعث نوسانات خلقی شود. پزشکان تفاوت بین یک نوسان خلقی را که از بین می‌رود و حالتی که نیاز به توجه روان‌شناختی حرفه‌ای دارد، توضیح می‌دهند.

هنگامی که از آن عبور کردید، اثرات طولانی مدت جراحی چاقی بر سلامت روان می تواند بسیار مثبت باشد و احتمالاً افزایش قابل توجهی در خلق و خوی خود خواهید دید. این که بتوانید ورزش کنید و راحت تر حرکت کنید نیز به شما کمک می کند تا انرژی بیشتری داشته باشید و تاثیر مثبتی بر سلامت روان بگذارد.

در واقع، تحقیقات نشان می دهد که بیماران جراحی چاقی که در تناسب اندام قلبی ریوی منظم شرکت می کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند .

جمع بندی تاثیر سلامت روان بعد از جراحی چاقی

گاهی اوقات بیماران می‌توانند چالش‌های جدیدی در زمینه سلامت روان در رابطه با جراحی چاقی و تغییرات مربوطه در بدن خود ایجاد کنند. آنها ممکن است “ترس غذا” را تجربه کنند و تمایلی به خوردن نداشته باشند زیرا نگران بازیابی وزن هستند. این می تواند منجر به مشکلات فیزیکی مانند سوء تغذیه و کمبود ویتامین شود.

اگر بعد از جراحی از مشکلات روانی جدیدی رنج می برید، به افکار خود مسلط باشید و به پزشک یا روانشناس برای بهبود سلامت روان مراجعه کنید.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *