رفلاکس معده و چاقی و جراحی معده

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد درباره ارتباط بین چاقی و رفلاکس معده، نقش جراحی چاقی بر درمان بیماری رفلاکس معده توضیح می دهد.

دکتر شهاب شهابی

در این مقاله درباره ارتباط بین چاقی و رفلاکس معده و نقش جراحی چاقی بر درمان این بیماری صحبت می کنیم. مطالعات انجام شده نشان می دهد،  شاخص توده بدنی بالا یکی از عوامل خطر برای ایجاد این بیماری است. افرادی که اضافه وزن دارند، 6 برابر افرادی که اضافه وزن ندارند، علائم رفلاکس معده را تجربه می کنند.

افرادی که از چاقی رنج می برند، سطح آنزیم های لوزالمعده و صفرای آنها بالاتر است، که ممکن است اسید معده، مری را تحریک  کند. اضافه وزن باعث ایجاد بسیاری از بیماری ها می شود، که یکی  از بیماری های مرتبط با اضافه وزن، رفلاکس معده می باشد. انجمن آندوسکوپی دستگاه گوارش در آمریکا، چاقی را به عنوان عامل اصلی سوزش سردل می دانند. در بعضی مواقع افزایش وزن موقت،  که در دوران بارداری اتفاق می افتد، می تواند باعث سوزش سر دل شود.

 رفلاکس اسید در دوران بارداری، به دلیل افزایش سطح هورمون ها است.  معمولا بدترین حالت در سه ماهه سوم، می باشد. رفلاکس معده معمولا دو یا چند بار در هفته اتفاق می افتد.

رفلاکس معده و چاقی و جراحی معده

رفلاکس معده چیست؟

در واقع، رفلاکس معده، حرکت محتویات معده به سمت مری است، که باعث ضعیف شدن دریچه تحتانی مری (ماهیچه ای که مری و معده را به هم متصل میکند) می شود. در شرایط معمولی و عادی، هنگامی که غذایی خورده می شود، دریچه باز می شود و پس از آن بسته می شود. برعکس آن، در صورت رفلاکس معده، دریچه پس از آن بسته نمی شود،. در این حالت، معده نمی تواند محتویات را حفظ کند و باعث سوزش سر دل می شود. همچنین فشار وارد بر روی شکم، مخصوصا بعد از مصرف غذا، ممکن است باعث رفلاکس معده شود.

علائم و نشانه های رفلاکس معده

  • حس سوزش در قفسه سینه، که معمولا بعد از غذا خوردن اتفاق می افتد، که ممکن است در هنگام شب این علائم تشدید شود .
  •  ایجاد مشکلاتی در بلع مواد غذایی
  •  برگشت مواد غذایی یا مایع ترش از معده به مری (طعم ترش و تلخ در دهان)
  • احساس کردن یک توده در گلو (احساس این که غذا در گلو گیر کرده است)
  •  ممکن است باعث سرفه های شدید شود.
  •  خس خس سینه

عواملی که باعث ایجاد رفلاکس معده می شود

  1.  مصرف نوشیدنی های الکلی، کافئین دار و نوشیدنی های گاز دار
  2.  خوردن برخی غذا ها مانند شکلات، مرکبات، نعنا، پیاز، گوجه فرنگی، یا غذاهای تند و سرخ شده
  3. خوردن وعده های غذایی زیاد
  4.  زود غذا خوردن قبل از خواب
  5.  پس از غذا خوردن بلافاصله دراز کشیدن
  6.  مصرف برخی دارو ها، از جمله آسپرین و دارو های خاص مورد نیاز برای آسم، فشار خون بالا، آلرژی، افسردگی، ایجاد شدن اختلال در خواب
  7. افزایش فشار روی شکم ناشی از اضافه وزن، چاقی یا بارداری
  8.  سیگار کشیدن و یا استنشاق دود می تواند با انجام دادن مواردی مانند: آسیب رساندن به غشاهای مخاطی، افزایش دادن ترشح اسید، کاهش فعالیت و عملکرد عضلات اسفنکتر تحتانی مری یاLES، می شود. همچنین خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد.

آزمایش های تشخیص دهنده ی بیماری رفلکس معده

  • بلع باریم(ازوفاگرام): ابتدا محلولی رامی بلعید تا در اشعه ایکس زخم یا تنگی مری بررسی شود.
  • مانومتری مری:  مانومتری می تواند، عملکرد و حرکت مری و همچنین اسفنکتر تحتانی مری را بررسی کند.
  • آندوسکوپی: اندوسکپیمی تواند، مشکلات مری یا معده را بررسی کند. این آزمایش این گونه است که ابتدا پزشک پشت گلو را اسپری بی حس کننده می پاشد، بعد یک لوله ی بلند و منعطف با دوربین را در گلو قرار می دهند و از این طریق مشکلات را بررسی می کنند.
  • نظارت بر PH: در این روش، پزشک دستگاهی را وارد مری می کند و آن را به مدت 1 الی 2 روز در همان جا قرار می دهد، تااندازه و میزان اسید موجود در مری را اندازه گیری کند.
  • بیوپسی: ممکن است در طول آندوسکوپی، برای بررسی عفونت و ناهنجاری های نمونه های بافت که در زیر میکروسکوپ است، استفاده می شود.

عوارض التهاب مری در صورت برگشت اسید

در صورت برگشت اسید، تحریک و التهاب ایجاد می کند، که در طولانی مدت، عوارضی را ایجاد می کند.این عوارض عبارت اند از:

باریک شدن مری: در صورت برگشت اسید از معده به مری، به قسمت تحتانی مری آسیب وارد می شود.در نتیجه، باعث تنگ شدن آن می شود و همچنین باعث مشکلاتی در بلع مواد غذایی می شود.

ایجاد زخم باز در مری: اسید معده می تواند بافت مری را از بین ببرد و زخم باز ایجاد می کند . در صورت زخم، مری خونریزی می کند و بلع را دچار مشکل می کند.

تغییرات پیش سرطانی مری بر اثر برگشت اسید: اسید می تواند باعث آسیب شود. در نتیجه، بافتی که قسمت انتهای مری را می پوشاند، تغییراتی در آن ایجاد می شود. که این تغییرات، خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد.

جراحی چاقی و رفلاکس معده

جراحی چاقی، یکی از موثر ترین و پایدار ترین روش، برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل در افراد چاق می باشد.

دکتر مایکل روسو، جراح چاقی می گوید بسیاری از مردم نمی دانند که رفلاکس، ارتباط نزدیکی با چاقی و اضافه وزن دارد. آنها فکر می کنند، که باید از دوز بالاتری از داروی ضد رفلاکس استفاده کنند، اماچیزی که در واقع به آن نیاز دارند، جراحی چاقی می باشد. عمل بای پس معده، 40 سال است که وجود دارد. تقریبا همه ی رفلاکس ها را درمان می کند، همچنین باعث افزایش کیفیت زندگی فرد می شود.

رفلاکس معده و چاقی و جراحی معده

 انواع جراحی چاقی برای کاهش وزن

افراد برای کاهش وزن و لاغری می توانند به جراح لاغری مراجعه کنند و با توجه به نظر وی یکی از روش های زیر را برای کاهش وزن انتخاب کنند و از بیماری های مزمن ومشکلات آن خلاص شوند:

  • عمل جراحی اسلیو معده
  • عمل بای پس معده
  • بای پس روده

 جمع بندی

طی بررسی های اخیر مشخص شد که چاقی یکی از عوامل بروز بیماری رفلاکس معده می باشد. همچنین جراحی چاقی نقش بسیار چشمگیر و مهمی در کاهش وزن افراد ایفا می کند. در نتیجه جراحی چاقی راهکاری برای جلوگیری از بروز مشکلی مثل رفلاکس معده می شود.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *