عنوان مطلب چاقی و انواع سرطان و نقش جراحی چاقی بر کاهش ریسک سرطان

در این نوشته دکتر شهابی در مورد ارتباط بین چاقی و انواع سرطان و نقش جراحی چاقی بر کاهش ریسک سرطان، چاقی چگونه ریسک سرطان را افزایش میدهد، تاثیر کاهش وزن بر سرطان توضیح داده است.

دکتر شهاب شهابی

مطلبی که درباره آن صحبت می کنیم، ارتباط چاقی یا اضافه وزن و مبتلاشدن به بیماری سرطان است. سوالی که اینجا پیش می آید این است که آیا چاقی تاثیری بر ابتلا به بیماری سرطان دارد؟ طبق تحقیقاتی که در انجمن سرطان آمریکا انجام شده، مشاهده می شود که اضافه وزن بدن باعث ایجاد تقریبا 11٪ از سرطان ها در زنان و تقریبا 5٪ از سرطان ها در مردان در ایالات متحده و همچنین تقریبا 7٪ از کل مرگ های ناشی از سرطان است. پس اضافه وزن یا چاقی تاثیر زیادی بر مبتلا شدن به سرطان دارد.

چاقی چیست ؟

چاقی وضعیتی است که در آن، فرد مقدار زیاد و بیش از اندازه معمول از چربی را در بدن خود داشته باشد. برای اندازه گیری چاقی، کارشناسان به طور معمول از مقیاسی به نام شاخص توده بدنی (BMI) استفاده می کنند.
BMI با تقسیم وزن فرد بر مجذور قد محاسبه می شود. BMI اندازه گیری دقیق تری از چاقی نسبت به وزن به تنهایی ارائه می دهد و برای اکثر افراد این شاخص نسبتا خوبی از چاقی بدن است.
افراد چاق نسبت به سایر افراد بیشتر به بیماری های مرتبط به چاقی مثل دیابت، انواع سرطان دچار می شوند.

چاقی و شاخص BMI - ارتباط چاقی و سرطان

ارتباط میان چاقی و انواع سرطان

اضافه وزن داشتن به این معنی نیست که به طور قطع به سرطان مبتلا خواهید شد، اما اگر اضافه وزن دارید احتمال اینکه به سرطان دچار شوید بیشتر از افراد دارای وزن سالم است. خطر ابتلا به سرطان براشی شما به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله عواملی که نمی توانید تغییر دهید، مثل سن و ژنتیک.
شواهدی وجود دارد که مشخص می کند مقادیر بالاتر چربی در بدن با افزایش خطر ابتلا به تعدادی از سرطان ها مرتبط است.

انواع سرطان مرتبط با چاقی

سرطان آندومتر: خانم های چاق و دارای اضافه وزن دو تا چهار برابر بیشتر از خانم های با وزن طبیعی به سرطان آندومتر (سرطان پوشش رحم) دچار می شوند. همچنین زنان بسیار چاق و دارای اضافه وزن حدودا هفت برابر بیشتر از خانم های با وزن طبیعی به بیماری سرطان آندومتر مبتلا می شوند.

آدنوکارسینوم مری: اشخاصی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، تقریباً دو برابر بیشتر از اشخاصی با وزن طبیعی به نوعی بیماری سرطان مری به نام آدنوکارسینوم مری دچار می شوند. این عدد برای افرادی که بسیار چاق هستند بیش از چهار برابر است.
سرطان کاردیای معده: اشخاصی که چاق هستند حدودا دو برابر بیشتر از اشخاص با وزن طبیعی در معرض ابتلا به بیماری سرطان در قسمت فوقانی معده، یعنی دقیقا در نزدیک‌ترین قسمت به مری، قرار می گیرند.

سرطان کبد: اشخاصی که دارای اضافه وزن هستند تا دو برابر بیشتر از افراد با وزن طبیعی دچار ابتلا به بیماری سرطان کبد هستند. ارتباط بین اضافه وزن یا چاقی و سرطان کبد در مردان نسبت به زنان بیشتر است.
سرطان کلیه: اشخاصی که دارای اضافه وزن یا دچار چاقی هستند، تقریباً دو برابر بیشتر از افراد با وزن طبیعی در معرض ابتلا به بیماری سرطان سلول کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه، هستند.
مننژیوم: خطر این تومور مغزی که با رشد آهسته که در غشاهای اطراف مغز و نخاع ایجاد می شود، در اشخاص چاق حدود 50 درصد و در اشخاصی که اضافه وزن دارند، حدود 20 درصد افزایش می یابد.
سرطان لوزالمعده: اشخاصی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند حدود 1.5 برابر بیشتر از افراد با وزن طبیعی در معرض خطر ابتلا به سرطان پانکراس هستند.
سرطان کولورکتال: اشخاصی که چاق هستند حدود 30٪ بیشتر از افراد با وزن طبیعی دچار بیماری سرطان روده بزرگ می شوند.
سرطان تیروئید: BMI بالاتر (به طور مثال، افزایش 5 واحدی در BMI) با افزایش 10٪ در خطر سرطان تیروئید همراه است.

انواع سرطان مرتبط با چاقی - دکتر شهاب شهابی تهران

چاقی چگونه ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد؟

اشخاص چاق بیشتر دارای التهاب مزمن سطح پایین هستند. این موضوع می تواند به مرور زمان باعث آسیب رساندن به DNA می شود که منجر به بیماری سرطان می شود. اشخاص دارای اضافه وزن و چاقی بیشتر از اشخاص با وزن طبیعی به بیماری ها یا اختلالاتی مبتلا می شوند که عوامل خطر ساز ابتلا به بیماری سرطان را ایجاد می کند. به عنوان مثال، التهاب موضعی مزمن که ناشی از بیماری ریفلاکس معده است، علت احتمالی آدنوکارسینومای مری می باشد. چاقی یک عامل بسیار مهم خطر ابتلا به سنگ صفرا است. کولیت اولسراتیو مزمن (یک بیماری التهابی مزمن) و هپاتیت از عوامل مهم خطرساز برای انواع مختلف سرطان کبد است.
بافت چربی مقادیر زیادی استروژن تولید می کند که این مقادیر بالا با افزایش خطر سرطان های پستان، آندومتر، تخمدان و برخی دیگر همراه است. در اشخاص چاق سطح انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین افزایش می یابد. مقادیر بالای انسولین و IGF-1 ممکن است باعث پیشرفت بیماری سرطان روده بزرگ، کلیه، پروستات و آندومترمی شود.
سلول های چربی، آدیپوکین ایجاد می کنند. این هورمون ها ممکن است رشد سلول را تحریک یا مهار کنند. به عنوان مثال، سطح یک آدیپوکین به نام لپتین، که به نظر می رسد باعث تکثیر سلول می شود، در خون با افزایش چربی بدن افزایش می یابد. آدیپونکتین که در افراد چاق کمتر از اشخاص با وزن طبیعی هست، ممکن است اثرات ضد تکثیر داشته باشد.

تاثیر کاهش وزن برای جلوگیری از ابتلا به سرطان

تحقیقات اخیر نشان می دهد که اجتناب از افزایش وزن یا کاهش وزن خطر ابتلا به بیماری سرطان را کاهش می دهد، این موضوع باعث شده افراد به دنبال روشی برای کاهش وزن یا لاغری هستند، که امروزه روش هایی از جمله جراحی چاقی که در ادامه درباره آن توضیح میدهیم، وجود دارد.

تاثیر کاهش وزن برای جلوگیری از سرطان

جراحی چاقی چیست ؟

جراحی چاقی با تغییر سیستم گوارشی به کاهش وزن یا لاغری کمک می کند. به این صورت است که جراحی چاقی کالری دریافتی را محدود می کند، و یا باعث کاهش جذب مواد غذایی می شود. زمانی که فرد با روش هایی مثل رژیم غذایی و ورزش نتواند وزن خود را کم کند،برای جلوگیری از ابتلا به بیماری سرطان ناشی از چاقی، جراحی چاقی روشی ایده آل برای کاهش وزن بدون بازگشت و رسیدن به وزن مناسب وی محسوب می شود.

تاثیر جراحی چاقی بر کاهش ریسک سرطان

تحقیقات نشان داده است که جراحی چاقی باعث کاهش وزن پایدار و کاهش مرگ و میر ناشی از چاقی در اکثر بیماران مبتلا به چاقی می شود، اما تأثیر آن بر خطر سرطان کمتر مشخص است. هدف ما بررسی مطالعات منتشر شده در مورد ارتباط بین جراحی چاقی و کاهش خطر سرطان است.

طبق تحقیقات انجام شده چاقی پس از تنباکو، به عنوان یکی از علل قابل توجه بیماری سرطان در ایالات متحده، در رتبه دوم قرار دارد. چاقی اغلب منجر به ایجاد و ارتقای 40 درصد از سرطان های تشخیص داده شده در این کشور می شود، از جمله سرطان های پستان، آندومتر، کولورکتال، کلیه، کبد و پانکراس و غیره. در حال حاضر جراحی چاقی یک استراتژی درمانی موثر برای افرادی است که از چاقی مفرط رنج می برند و تحت یک رژیم غذایی و برنامه ورزشی تحت نظارت پزشکی موفق به کاهش وزن نمی شوند. بررسی های اخیر نشان می دهد که برای پیشگیری از سرطان روش جراحی چاقی تأثیر مثبتی را در پیشگیری از سرطان سینه و آندومتر را دارد. در نهایت، در حالی که جراحی چاقی نباید به طور معمول به عنوان یک استراتژی پیشگیری از سرطان توصیه شود، ولی روش جراحی چاقی امکان کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها را ایجاد می کند.

جمع بندی

زمانی که به بیماری های دشوار و مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت و سرطان نگاه می کنید، چاقی یک عامل مهم خطرساز شناخته شده است. اضافه وزن در کل یک عامل تهدید کننده ی سلامتی است. رژیم غذایی در واقع اصلی ترین راه کنترل اضافه وزن و جلوگیری از چاقی است، اما برای جلوگیری از افزایش وزن، جراحی روشی بدون بازگشت برای کاهش وزن و رسیدن به وزن مناسب می باشد و درنتیجه خطر ابتلا به بیماری سرطان ناشی از اضافه وزن را کاهش می دهد.برخلاف نگرانی و دغدغه عموم ، جراحی های چاقی مثل بای پس معده و اسلیو معده طبق مطالعاتی که روی افراد مختلف انجام شده نشان می دهد که باعث ایجاد سرطان نمی شود، بلکه از طرفی با کاهش وزن خطر ابتلا انواع بیماری سرطان را کاهش می دهد.

سماگلوتید
لیراگلوتاید
بستن رگ اشتها
اندیکاسیون جدید برای انجام عمل جراحی چاقی
اهمیت مصرف آب بعد از جراحی چاقی
چرا پروتئین بعد از جراحی چاقی مهم است؟
راهکار های درمانی رفلاکس معده
فتق کشاله ران و علائم ان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *