مراقبت های مختلف پس از جراحی چاقی

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد مراقبت های مختلف پس از جراحی چاقی، رژیم غذایی پس از عمل جراحی چاقی، نقش ورزش قبل و بعد از جراحی چاقی و توصیه های دارویی بعد از جراحی چاقی توضیحاتی داده اند.

دکتر شهاب شهابی

مراقبت های مختلف پس از جراحی چاقی

مراقبت های پس از جراحی چاقی  بسیار اهمیت دارد چراکه نیمی از کار به عهده جراح و مابقی به عهده بیمار و انجام مراقبت های بعد از عمل میباشد.

داروها بعد از عمل جراحی چاقی

بعد از جراحی، بیمار باید از مکمل‌های مختلفی هم‌چون انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی بمدت حداقل یکسال استفاده کند. اگر به خاطر دیابت، فشار خون بالا و کلسترول دارو مصرف می‌کنید، حتما با پزشکتان در این مورد مشورت کنید؛ چرا که ممکن است تجویز برخی داروها را برایتان تغییر دهد. این میزان در افراد مختلف، متفاوت بوده و بسته به نوع بیماری شماست.

مراقبت های مختلف پس از جراحی چاقی - جراحی چاقی

رژیم غذایی پس از عمل جراحی چاقی

مرحله اول(۱۰ روز اول) : 10-12 لیوان مایعات  شامل آّب با دمای اتاق ،آب گوشت و آب مرغ صاف شده بدون چربی، شیر و دوغ و ماست کم چرب و همچنین سوپ صاف شده. آب میوه طبیعی رقیق شده با نسبت یک جهارم آب میوه و مابقی آب(عدم مصرف نوشیدنی های گازدار و کافئین،پرهیز از نوشیدن آب با تکه های یخ، پرهیز از نوشیدن با نی  یا بطری که با ایجاد حباب های هوا ممکن است باعث ناراحتی گوارشی شود)

مرحله دوم(۱۰ روز دوم) : غذاهایی با قوام خمیری صاف و یا مایع غلیظ مانند سوپ صاف شده. فرنی،غذاهای پوره  و میکس شده که حاوی هیچ قطعه مجزا نباشد.

مرحله سوم(۱۰ روز سوم) : غذاهای رقیق و غذاهایی که به راحتی جویده میشوند مثل گوشت چرخ کرده یا گوشت با تکه های بسیار ریز،سبزی پخته شده و میوه پخته (کمپوت خانگی). شرط شروع غذای سفره خوب جویدن است.هر لقمه غذایی باید 20-30 بار جویده شود.

مراقبت های مختلف پس از جراحی چاقی - رژیم غذایی پس از عمل جراحی چاقی - توصیه های دارویی بعد از جراحی چاقی

در این مدت تعداد وعده های غذایی و نوشیدن شما متعدد و مکرر می باشد(توجه داشته باشید از نوشیدن مایعات از نیم ساعت قبل تا نیم ساعت بعد از غذا پرهیز کنید).رژیم شما با شش وعده غذایی شروع شده ، سپس به چهار و در نهایت با شروع رژیم عادی به سه وعده کاهش داده میشود. به طور معمول ، هر وعده غذایی شامل غذاهای غنی از پروتئین (حتما روزی ۶۰ گرم پروتئین بخورید) ، مانند گوشت بدون چربی نظیر مرغ ،ماهی و میگو ، محصولات لبنی کم چرب (ماست، پنیر) و یا تخم مرغ می باشد(کشک نیز منبع غنی از پروتیین میباشد). پروتئین برای نگهداری و ترمیم بدن شما پس از جراحی بسیار مهم است .آجیل و مغزیجات به میزان لازم و نه زیاد، میوه به اندازه 2 واحد در روز میتوانید بعنوان میان وعده استفاده کنید.بلافاصله بعد از غذا دراز نکشید.

ورزش بعد از عمل جراحی چاقی

بعد از عمل جراحی مرتب راه بروید، بطوریکه در هر ساعت حداقل ۱۵ دقیقه راه رفته باشید . از هفته دوم به بعد ،بعد از سپری کردن دوران نقاهت، پیاده‌روی را در قالب ورزش آغاز کنند. پیاده روی را با ۱۰ دقیقه در روز و سرعتی نسبتا بالا آغاز کنی(به طوری که ضربان قلب شما بالا برود). این کار را تا حداقل روزی ۳۰ دقیقه، ۵ روز در هفته ادامه دهید. اگر شنا را دوست دارید، بهتر است بعد از 6 هفته  آن را شروع کنید. ورزش های قدرتی و با وزنه و ورزش های شکم  باید بعد از  10هفته از جراحی  چاقی انجام شود.

نکته مهم: بعد از اعمال جراحی چاقی نوشیدن مشروبات الکلی و کشیدن دخانیات بمدت یکسال ممنوع می باشد .

نقش ورزش قبل و بعد از جراحی چاقی

امروزه خیلی از افرادی که دچار چاقی مفرط هستند،به عمل های جراحی برای کاهش وزن نظیر اسلیو و بایپس معده، فکر می کنند. بعضی ها تصورشان این است که در این صورت با پذیرفتن خطر عمل جراحی، دیگر نیازی به ورزش ندارند. اما واقعیت آن است که داشتن یک برنامه ورزشی قبل و بعد از عمل جراحی چاقی شما را در جاده رسیدن به وزن سالم قرار می دهد.

مراقبت های مختلف پس از جراحی چاقی، رژیم غذایی پس از عمل جراحی چاقی، نقش ورزش قبل و بعد از جراحی چاقی و توصیه های دارویی بعد از جراحی چاقی

بر همین اساس که افرادی که بر انجام ورزش و فعالیت بدنی تاکید می کنند کاهش وزن بیشتری می یابند و حفظ وزن سالم نیز برای آنها آسان تر است.در مطالعات مشخص شده داشتن فعالیت بدنی و ورزش قبل از عمل با کاهش وزن زمان بهبودی و عوارض پس از عمل را کاهش میدهد و همچنین با افزایش هورمون اندورفین به کاهش استرس و بهبود سلامت روانی فرد کمک میکند و افراد با انگیزه بیشتری به تداوم برنامه ورزشی بعد از عمل پایبند خواهند بود.

تاثیرات ورزش بعد از عمل جراحی چاقی

بعد از جراحی چاقی به دلیل این که به سرعت لاغر میشوید و میزان کالری دریافتی از میزانی که نیاز دارید بسیار کمتر است.بدن برای تامین انرژی لازم بافت های چربی و عضلانی خود را می سوزاند اما قبل از چربی سراغ عضلاتی می رود که فعال نیستند و کار نمی کنند .

پس طبیعی است اگر ورزش به طور روزانه انجام نشود بدن از عضلات خود به عنوان منبع انرژی استفاده می کند و از حجم و قدرت عضلات خود می کاهد.ورزش های قدرتی با وزنه تا حدودی میتواندد از افتادگی پوست بدنبال کاهش وزن شدید بدنبال جراحی لاغری جلوگیری کنند.

مراقبت های مختلف پس از جراحی چاقی، رژیم غذایی پس از عمل جراحی چاقی، نقش ورزش قبل و بعد از جراحی چاقی و توصیه های دارویی بعد از جراحی چاقی

شش ماه اول بعد از جراحی چاقی

فعالیت بدنی معمولا ۲-۳هفته بعد از عمل جراحی شروع میشود. یک پیاده روی ساده بدون هیچ هزینه و در هر کجا قابل انجام است به مدت چندین دقیقه می تواند آغاز فعالیت های ورزشی به حساب آید. که به تدریج میتوانند به پیاده روی خود سرعت داده و آن را به دویدن با افزایش ضربان قلب تبدیل کند. میزان فعالیت بدنی بمدت ۳۰ دقیقه ۳تا ۵ بار در هفته بصورت مستمر توصیه میشود.

از سایر ورزشها در این دوره میتوان به دوچرخه سواری،یوگا،شنا و وزنه های سبک بعد از ۶ هفته میتوان اشاره کرد.

شش ماه دوم بعد از عمل

بیمار باید فعالیت های ورزشی خود را به ۵ مرتبه در هفته و هر بار به مدت ۴۵ دقیقه افزایش دهد. در این مدت بهتر است زمان بیشتری را صرف ورزش های استقامتی کرده تا عضلات شکم، پهلو، پا و بالا تنه تقویت شوند. از ورزشهای این دوره میتوان به استفاده از تردمیل با سرعت و شیب های مختلف،ورزش های استقامتی با دمبل و وزنه های سنگین تر و توپ های تعادلی،کوهنوردی،ورزشهای ایروبیک نام برد.

در پایان باید گفت در واقع ۵۰ درصد کار به عهده جراح و ۵۰ درصد دیگر بر عهده بیمار با رعایت رژیم غذایی و داشتن فعالیت ورزشی منظم و مداوم است. ورزش در کنار رژیم غذایی صحیح به بیمار کمک می کند، که تناسب اندامی بلند مدت را تجربه کرده و به اهداف کاهش وزنی خود دست یابد.

روی سلامت ذهنی و احساسی خود تمرکز کنید

شروع به تمرکز روی عواملی کنید که روی وزنتان و تغییرات رویه زندگی تان تاثیر گذار می باشد. این بار به آمادگی تان برای آغاز این راه فکر کنید. می توانید یک لیست یا دفتری از یادداشت های روزانه تهیه کنید و در آن درباره تغییرات انگیزشی و سلامتی که در زندگی تان ایجاد می کنید، بنویسید. با گروهی از افراد مثبت و دلسوز در ارتباط باشید که در این راه از شما حمایت کنند.

همچنین می توانید به جای خوردن در واکنش به احساسات مختلف خود از راه های جایگزین برای آرام کردن احساساتتان استفاده کنید. به یاد داشته باشید که تغییر در زندگی روندی زمان بر است که نیازمند گام های کوچک، مثبت اندیشی و هدف های واقعی است نه خیال پردازی.

توصیه های دارویی از اقدامات بعد از جراحی چاقی

طور کلی بعد از اعمال جراحی چاقی نظیر اسلیو و بایپس معده برای داشتن نتایج بهتر توصیه هایی دارویی در نظر گرفته میشود که عبارتند از:

۱- مصرف قرص پنتوپرازول صبح ناشتا و شب بمدت ۶ ماه برای جلوگیری از زخم و التهاب معده و رفلاکس ادامه آن تحت نظر پزشک معالج در صپرت لزوم

۲- مصرف کپسول اورسوبیل بمدت ۶ ماه از هفته سوم بعد از عمل بدلیل جلوگیری از ایجاد سنگ های صفراوی در پی کاهش وزن ناگهانی

۳- در ماه اول بعد از عمل شربت مولتی ویتامین و سپس کپسول مولتی ویتامین مینرال روزانه یکعدد با برند معتبر و دارای انواع مینرال ها و ویتامین ها همراه با غذا توصیه میشود برای عمل اسلیو حداقل یکسال و برای اعمال بایپس معده حداقل دوسال توصیه میشود و در صورتی که در آزمایشات دوره ای کمبود ویتامین ها و مغذی ها مشاهده شد توسط پزشک معالج با مقادیر بیشتر و به فرمی تزریقی اصلاح میشود.

۴- در ماه اول بعد از عمل در صورت درد میتوانید از استامینوفن و یا شیاف دیکلوفناک استفاده کنید.بعد از ماه اول مصرف مسکن های دیگر منعی ندارد(البته در مصرف مسکن نباید زیادی روی کنید).

۵- مصرف داروهای کم کاری تیرویید(لووتیروکسین)،فشار خون و دیابت و انسل‌ین نیز ادامه پیدا کند البته در نظر داشته باشید با توجه با اثرات متابولیک اعمال چاقی و کاهش نیاز مصرف دارو ها باید تحت نظر پزشک معالج صورت گیرد.

۶- آمپول هپارین با دوز مناسب بر حسب وزن شما بمدت ۱۰ روز برای جلوگیری از امبولی و لخته تجویز میشود.

۷- لازم به ذکر است در هفته های اول بعد از جراحی چاقی قرص های بزرگتر به صورت تکه های کوچکتر(مثلا در ماست کم چرب)مصرف شود و کپسول ها بصورت کامل مصرف شوند.

۸- بعد از یکماه بیمار میتواند دارو ها را مشابه سایر افراد مصرف کند.

سماگلوتید
لیراگلوتاید
بستن رگ اشتها
اندیکاسیون جدید برای انجام عمل جراحی چاقی
اهمیت مصرف آب بعد از جراحی چاقی
چرا پروتئین بعد از جراحی چاقی مهم است؟
راهکار های درمانی رفلاکس معده
فتق کشاله ران و علائم ان
6 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *