نکات کلیدی درباره مراقبت های بعد از بای پس معده

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد نکاتی درباره مراقبت های بعد از جراحی چاقی مثل جراحی بای پس معده را ارائه می دهد، همچنین درباره  کلید موفقیت مراقبت های بعد از بای پس معده نیز نکاتی را در اختیار شما قرار می دهد.

دکتر شهاب شهابی

اگر قصد انجام عمل جراحی کاهش وزن مانند باندینگ معده، اسلیو گاسترکتومی یا بای پس معده را دارید، بهتر است خود را آماده کنید تا بتوانید پس از عمل به درستی استراحت کرده و بهبود پیدا کنید. توصیه های زیر برای کمک به شما در مورد آنچه که قبل، حین و بعد از عمل نیاز دارید، ارائه می شود. در اینجا به منظور آشنایی بیشتر با نکات کلیدی درباره مراقبت های بعد از بای پس معده لازم است ادامه مطلب را بررسی کنید.

نکات قابل توجه در بررسی مراقبت های بعد از بای پس معده

در بررسی مراقبت های بعد از بای پس معده باید بدانید که آماده شدن برای جراحی چاقی می تواند چندین ماه طول بکشد. آمادگی به شما این امکان را می دهد که قبل از عمل جراحی خود تا حد امکان آرامش داشته باشید و با برنامه ریزی های لازم می توانید روی استراحت مورد نیاز برای شروع بهبودی خود تمرکز کنید.

  •  برای دستیابی به وزن مورد نظر خود باید تعهد مادام العمر به ایجاد تغییرات عمده در رژیم غذایی و سبک زندگی خود داشته باشید. شما باید از نظر احساسی برای کاهش وزن خود آماده باشید.
  •  به پرستار یا جراح چاقی خود در مورد داروهایی که مصرف می کنید یا قصد دارید در طول دوره بهبودی مصرف کنید، اطلاع دهید. ویتامین ها، مواد معدنی و گیاهان دارویی با داروها تداخل دارند، بنابراین چیزی را فراموش نکنید. همچنین مطمئن شوید که تمام داروهای مورد نیاز پس از جراحی را دارید.
  •  سعی کنید قبل و بعد از جراحی چاقی، 5 تا 10 درصد از وزن اضافی بدن خود را کاهش دهید. تحقیقات نشان می ‌دهد که این ممکن است منجر به اقامت کوتاه ‌تر در بیمارستان و کاهش وزن سریع ‌تر بعد از عمل شود. رژیم غذایی قبل از عمل ممکن است به شما در انجام این کار کمک کند.
  •  در هفته های منتهی به جراحی خود یک سبک زندگی سالم را شروع کنید تا فرصتی برای عادت کردن به روال های جدید و شیوه زندگی متفاوت داشته باشید.
  •  تمرین عادات غذایی جدید مانند آهسته غذا خوردن، 15 بار جویدن غذا و پایین گذاشتن چنگال بین لقمه ها به شما در انجام این کار کمک می کند. همزمان با غذا خوردن ننوشید، زیرا ممکن است کیسه معده شما را بیش از حد پر کند. اگر باند مصرف می ‌کنید، مایعات می ‌توانند وعده‌ های غذایی شما را رقیق کرده و آن ‌ها را از طریق باندتان فشار دهند و در نتیجه بتوانید بیشتر غذا بخورید و احساس سیری نکنید.
  •  در بررسی مراقبت های بعد از بای پس معده باید بدانید که از نظر ذهنی بهتر است بعد از جراحی خود را آماده کنید و شروع به تجزیه و تحلیل رفتار غذایی خود و هر محرکی برای راحت غذا خوردن یا پرخوری کنید، مانند موقعیت ها، حالات، زمان های خاص. راه‌ های جایگزین یا کارهای دیگری را که می‌توانید در این مواقع انجام دهید، را پیدا کنید.
  •  با پرستار یا جراح چاقی خود در مورد وزن هدف واقعی و نقاط عطف قابل دستیابی برای خود بحث کنید.

نکات قابل توجه در بررسی مراقبت های بعد از بای پس معده

ارائه چندین مراقبت کلیدی بعد از بای پس معده

در بررسی مراقبت های بعد از بای پس معده باید بدانید که در چند روز اول پس از جراحی چاقی باید استراحت کنید و مطمئن شوید که هیچ فشاری بر زخم عمل وارد نمی‌ کنید. حتی کوچکترین کار، مانند باز کردن شیشه مربا، بسیار زیاد خواهد بود.

  1. پس از جراحی کاهش وزن، باید دوباره به خوردن غذاهای جامد عادت کنید. معمولاً با 2 تا 4 هفته رژیم غذایی فقط مایعات، 2 تا 4 هفته غذاهای پوره نیمه جامد و سپس مواد جامد شروع می کنید. پرستار چاقی یا متخصص تغذیه شما یک رژیم غذایی را بر اساس روش کاهش وزن، شرایط و اهداف خود به شما توصیه می کند.
  2. جراح چاقی به شما این امکان را می دهد که پس از دریافت مایعات و مواد مغذی کافی از طریق دهان برای جلوگیری از کم آبی بدن، تب نداشته باشید و بتوانید درد خود را با دارو کنترل کنید و سپس به خانه بروید.
  3. جراحی بای پس معده یک روش پزشکی است که برای کمک به کاهش وزن بیماران چاق استفاده می شود. این روش تهاجمی تنها زمانی استفاده می شود که سایر گزینه های کاهش وزن کمتر تهاجمی شکست بخورند.
  4. جراحی بای پس معده شامل ساختن یک کیسه در معده و سپس اتصال کیسه جدید و کوچک معده به روده است. جراحی بای پس معده که به نام Roux-en-Y نیز شناخته می شود، رایج ترین عمل جراحی معده است که طبق گزارش انجمن جراحی چاقی، سالانه 140000 عمل جراحی بای پس معده انجام می شود (47 درصد از کل تعداد جراحی های کاهش وزن).  پزشکان جراحی بای پس معده را به سایر جراحی های کاهش وزن ترجیح می دهند زیرا خطرات آن برای بیماران کمتر مضر است.
  5. جراحان اندازه و ظرفیت معده را کاهش می دهند و با منگنه کردن معده به صورت افقی، قسمتی از روده کوچک را دور می زنند و آن را به دو قسمت جدا می کنند. بخش بزرگتر، همراه با بخش فوقانی روده کوچک، از دستگاه گوارش جدا شده است. سپس کیسه معده باقی مانده دوباره به روده کوچک متصل می شود. در نتیجه مقدار غذایی که فرد می تواند بدون احساس سیری بخورد محدود خواهد شد. این روش همچنین میزان کالری قابل جذب از غذا را کاهش می دهد.

بهبودی پس از جراحی بای پس معده

بازیابی جراحی بای پس معده شدید است. شما باید دو تا سه روز پس از جراحی در بیمارستان بمانید و تا سه یا چهار هفته پس از جراحی نمی توانید به سطح فعالیت طبیعی خود بازگردید. درصد کمی از بیماران ممکن است دچار عوارض جزئی مانند خونریزی، زخم، مشکلات گوارشی و عفونت زخم شوند. حتی تعداد کمتری از بیماران ممکن است دچار عوارض جدی شوند، از جمله آمبولی ریه، حمله قلبی و عفونت جدی.

 کلید موفقیت مراقبت های بعد از بای پس معده

کلیدهای موفقیت طولانی مدت پس از جراحی بای پس معده عبارتند از:

  • اندازه وعده‌ ها را محدود کنید . نمی ‌توانید به اندازه‌ای که به خوردن عادت دارید، غذا بخورید.
  • وقتی احساس سیری کردید از خوردن دست بکشید.
  • به جای اینکه منتظر تشنگی باشید، در طول روز آب بنوشید.
  • از مصرف گوشت، سرخ کردنی ها، نوشابه های گازدار، غذاهای پر قند و گازدار خودداری کنید.
  • به یک برنامه ورزشی منظم متعهد شوید.
  • یک متخصص کاهش وزن جراحی را در همان نزدیکی پیدا کنید.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *